DENON.rms.pl |
Jaka jest optymalna odległość kolumn od ścian pomieszczenia?:
Niestety nie ma jednoznacznej odpowiedzi na te pytanie. Przede wszystkim musimy wiedzieć jaki rodzaj kolumn posiadamy oraz jaką charakterystykę dźwięku lubimy. Podstawowa zasada jest taka, że im kolumny stoją dalej powierzchni odbijające jak np. ściana wówczas udział niskich dźwięków (basów) jest mniejszy. Kolumny z systemem bas-refleks umieszczonym z tyłu wymagają odstępu od ściany około 1 metr a w przypadku otworów bas-refleks umieszczonych z przodu zaleca się aby dystans pomiędzy przednią ścianką kolumny a znajdującą się za nią ścianą pomieszczenia wynosił co najmniej 1 metr. Należy też wspomnieć o kwestii zakłóceń spowodowanych odbiciem dźwięku od ścian bocznych. Aby uniknąć tych zakłóceń należy bądź odsunąć głośniki o około metr od bocznej ściany lub spróbować ją wygłuszyć np. ustawiając jakiś mebel który w pewnym stopniu pochłonie lub rozproszy dźwięk.
Jeśli zależy nam na potężnym basie, ale kosztem jego kontroli oraz zagłuszenia troszkę innych częstotliwości wtedy możemy przysunąć kolumny bliżej ściany.
Dlaczego nie można podłączać kolumn 4-omowych do wzmacniaczy 8-omowych?
Pytanie te sprawia kłopoty wielu sprzedawcom sprzętu audio, jednak nie ze względu na brak wiedzy a na złożoność problemu i brakiem jednoznacznej odpowiedzi. Zasada jest taka, że podłączając głośniki o impedancji 4-omowej do wzmacniacza 8-omowego wywołamy przepływ prądu o zbyt wysokim natężeniu co może uszkodzić końcówkę mocy wzmacniacza. Jednak sytuacja taka dotyczy tylko nielicznych wzmacniaczy starszego typu nie wyposażonych w układy zabezpieczające. Kupując wielokanałowy amplituner możemy często spotkać ostrzeżenia przed podłączaniem kolumn 4-omowych. Jednak jak się okazuje zdecydowana większość takich amplitunerów będzie współpracowała z tymi głośnikami a oznaczenia producentów głośników okazują się bardzo zwodnicze i nie konkretne. W związku z tym nie należy się za bardzo kierować tym parametrem przy wyborze głośników gdyż prawdopodobieństwo uszkodzenia naszego sprzętu jest niewielkie.
Problem dopasowania impedancji kolumn i amplitunera został również poruszkony w miesięczniku "AUDIO 3/2008":
"Na tyłach amplitunerów niemal zawsze znajdziemy ostrzeżenie: "Speaker Impedance - Minimum 8 Ohm", a w najlepszym przypadku 6 ohm. Tymczasem większość kolumn głośnikowych jest faktycznie 4 omowa. Zagra czy nie zagra, tylko się wyłączy, a może uszkodzi? Problem jest podobno... biurokratyczny, podłączenie obciążeń 4-omowych powoduje wzrost temperatury ponad granice dopuszczalne przez przepisy UE, stąd producenci oficjalnie nie dopuszczają takich obciążeń, będąc w pewnej zmowie z producentami zespołów głośnikowych - którzy dla uspokojenia klientów przedstawiają swoje konstrukcje jako 8 omowe podczas gdy faktycznie są one 4-omowe. Nawet kupując wzmacniacz A/V za 20000zł jesteśmy wciągani w te gierki, i większość będzie pewnie się dopytywała, jakie kolumny mogą bez obaw podłączyć... Trudno uwierzyć, aby nie mogły to być wszystkie kolumny, jakie widzimy wokół. Producenci amplitunerów w instrukcji obsługi informują, że można używać kolumn 4-omowych, ale należy liczyć się z tym, że w pewnych warunkach załączy się układ zabezpieczeń, trzeba będzie odczekać chwilę, by ponownie korzystać z urządzenia... Przynajmniej śpijmy spokojnie, że niczego nie zepsujemy."
Czy długość kabla wpływa na jakość dźwięku?
Tak, im krótszy kabel tym teoretycznie lepiej - ze względu na niższą rezystancję, oraz indukcyjność i pojemność. W praktyce jednak trudno zauważyć różnicę między przewodem różniącymi się 1m czy 2m. Taka różnica nie będzie miała większego wpływu na jakość. Nieco inaczej jest w przypadku kabli głośnikowych. Tutaj duże znaczenie ma współczynnik tłumienia, kltóry bezpośrednio wpływa na niskie tony. Jeżeli ten współczynnik w naszym amplitunerze wynosi kilkaset jednostek to przez przejściu przez kabel głośnikowy wartość ta spadnie do kilkudziesięciu. Dlatego jeśli zależy nam na potężnych basach, powinniśmy wybrać możliwie najgrubszy kabel głośnikowy oraz możliwie go skrócić tak by spadek współczynnika tłumienia był jak najmniejszy.
Jaki przekrój kabla głośnikowego kupić do moich głośników?
Najprościej dobrać jest kabel do mocy naszych głośników. Do kolum frontowych i głośnika centralnego powinniśmy użyć kabla o większym przekroju, do słabszych głośników tylnych kabla o mniejszym przekroju. Sytuacja przedstawia się następująco:
Moc kolumn 0 - 70 W - polecamy kabel o przekroju 1,5mm2
Moc kolumn 70 - 120 W - polecamy kabel o przekroju 2,5mm2
Moc kolumn 120 - 200 W - polecamy kabel o przekroju 4mm2
Przy wyborze kabla powinnismy zwrócić również uwagę na czystość miedzi z której kabel jest wykonany. Czystość miedzi określana jest w procentach. Im ten wskaźnik jest bliżej 100% tym kabel będzie wolniej się utleniał a przez to zachowywał bardzo dobre właściwości przenoszące prąd i dłużej będzie nam służył w niezmienionej formie. Czystość miedzi ma również bezpośredni wpływ na jakość dźwięku, dlatego tak ważne jest by kabel był wykonany z czystej miedzi beztlenowej.
Słownictwo techniczne dotyczące kolumn:
Skuteczność - SPL - (Sound Pressure Level) - Jest to poziom ciśnienia akustycznego mierzony w dB (siła głosu). SPL zależny jest od konstrukcji głośnika np. jego wymiarów albo masy membrany itp.
Pasmo przenoszenia - Jest to zakres częstotliwości, który zostanie poprawnie przeniesiony przez głośniki.
Moc ciągła ( RMS ) - Skrót od Root Mean Sguared (moc sinusoidalna - ciągła). Rzeczywista efektywna moc - mierzy się ją po doprowadzeniu do wejścia urządzenia sygnału sinusoidalnego o niezmiennym napięciu przez długi czas.
Moc szczytowa - Jest to chwilowa moc maksymalna, którą mogą oddać głośniki w bardzo krótkim odcinku czasu, np. przez jedną sekundę.
Impedancja - Impedancja to parametr dopasowania kolumn do wzmacniacza. Jest to rezystancja dla prądu zmiennego, mierzona w ohmach. Określa m.in. obciążenie wzmacniacza przez głośnik. Głośniki o niskiej impedancji są trudniejsze do wysterowania przez wzmacniacz. W zestawach głośnikowych impedancja wynosi zazwyczaj 4-8 ohm.
Bass-reflex - Rodzaj obudowy zestawu głośnikowego, w którym, w celu wyeksponowania niskich tonów, wykorzystano przepływ powietrza poprzez otwór w kolumnie - bass-refleks.
System dwu i pół-drożny - Ta unikatowa konfiguracja łączy najlepsze cechy systemów dwudrożnych i trójdrożnych. Zapewnia spójne i płynne odtwarzanie dźwięku tak jak w systemie dwudrożnym z rozszerzoną reprodukcją basów i mocą systemu trójdrożnego.
Włókno szklane - Membrany zrobione ze specjalnej mieszanki włókien szklanych z klejem pomagają równomiernie rozchodzić się falom w samej membranie jak i zapobiegać powstawaniu fal stojących w membranie, zapewniając w ten sposób zminimalizowane podkolorowania pasma i bardzo przejrzyste odtwarzanie tonów średnich.
Zestawy głośnikowe surround pełnią szczególną rolę, gdyż tworzą prawdziwy efekt przestrzenny słuchanego dźwięku. Perspektywa przestrzenna powstaje przy odtwarzaniu efektów nagranych na ścieżkach dźwiękowych. Zestawy surround powinny być montowane na pewnej wysokości po obu stronach słuchacza lub za nim, podobnie jak w kinie.
Zestaw głośnikowy centralny powinien znajdować się powyżej lub poniżej ekranu. Takie usytuowanie zapewnia, że odtwarzany dźwięk zawsze można zlokalizować na ekranie, bez względu na to, gdzie siedzi słuchający.
Zestawy głośnikowe przednie są takie jak zestawy w domowym systemie hi-fi. Odtwarzają one dźwięki które słyszy się z lewej i prawej strony pierwszego planu w trójwymiarowym obrazie dźwięku.
Subwoofer odtwarza dźwięki o najniższych częstotliwościach. Może być ustawiony praktycznie w dowolnym miejscu, gdyż ludzkie ucho nie potrafi zlokalizować źródła dźwięków o niskich częstotliwościach. Jednak zawsze możemy je poczuć w piersi.
Dźwięk stereofoniczny Hi-fi
Do odtwarzania stereofonicznego dźwięku hi-fi potrzebne są dwa zestawy głośnikowe, które po prostu podłącza się do posiadanego systemu audio. Wszystkie produkowane przez nas zestawy hi-fi mogą być rozbudowane o specjalne zestawy uzupełniające do systemu surround, które będą pasować do nich zarówno pod względem brzmienia, jak i wyglądu, tworząc jeden, kompleksowy system odtwarzania dźwięku.
Zestawy uzupełniające do systemu surround ADD
Aby uzyskać przestrzenny efekt dźwięku, na przykład z Twojego odbiornika TV, możesz dokupić produkowane przez nas zestawy uzupełniające ADD, które są dopasowane do Twoich zestawów głośnikowych Jamo zarówno pod względem brzmienia, jak i wyglądu. Zestawy ADD to zestaw centralny, dwa zestawy surround oraz aktywny subwoofer
Kompleksowe rozwiązanie surround PDD
Komplet PDD to perfekcyjny system odtwarzania dźwięku oferowany przez firmę Jamo. Niezależnie od tego jakie modele zestawów wybierzesz, zawsze będziemy Ci mogli zaoferować jeden kompleksowy system odtwarzania dźwięku, składający się z dwóch zestawów głośnikowych hi-fi, jednego zestawu centralnego, dwóch zestawów surround oraz z aktywnego subwoofera. Wszystkie elementy kompletu PDD stanowią jeden system odtwarzania dźwięku, doskonały zarówno pod względem brzmienia oraz wyglądu, jak i jakości materiałów, z których jest wykonany.
Czy powinniśmy zwracać uwagę na fakt by impedancja naszych kolumn była równa impedancji amplitunera lub wzmacniacza?
Teoretycznie podłaczenie kolumn 4 ohmowych do wzmacniacza 8 ohmowego powinno skutkować przepływem prądu o zbyt dużej mocy co w efekcie powinno skutkować spaleniem kolumn. Jednakże w dzisiejszych czasach sytuacja jest zupełnie inna i problem ten przechodzi powoli w zapomnienie. Obecnie produkowany sprzęt jest w 99% zabezpieczony przed tym zjawiskiem. Chodzi tutaj o amplitunery i wzmacniacze, które obecnie uzbrojono w układy zabezpieczające. W związku z powyższym ryzykiem spalenia kolumn możemy się przejmować tylko w starszych konstrukcjach wzmacniaczy lub amplitunerów a co za tym idzie zaleceniami dotyczącymi impedancji w przypadku nowszych konstrukcji nie powinniśmy się przejmować.
Problem dopasowania impedancji kolumn i amplitunera został również poruszkony w miesięczniku "AUDIO 3/2008":
"Na tyłach amplitunerów niemal zawsze znajdziemy ostrzeżenie: "Speaker Impedance - Minimum 8 Ohm", a w najlepszym przypadku 6 ohm. Tymczasem większość kolumn głośnikowych jest faktycznie 4 omowa. Zagra czy nie zagra, tylko się wyłączy, a może uszkodzi? Problem jest podobno... biurokratyczny, podłączenie obciążeń 4-omowych powoduje wzrost temperatury ponad granice dopuszczalne przez przepisy UE, stąd producenci oficjalnie nie dopuszczają takich obciążeń, będąc w pewnej zmowie z producentami zespołów głośnikowych - którzy dla uspokojenia klientów przedstawiają swoje konstrukcje jako 8 omowe podczas gdy faktycznie są one 4-omowe. Nawet kupując wzmacniacz A/V za 20000zł jesteśmy wciągani w te gierki, i większość będzie pewnie się dopytywała, jakie kolumny mogą bez obaw podłączyć... Trudno uwierzyć, aby nie mogły to być wszystkie kolumny, jakie widzimy wokół. Producenci amplitunerów w instrukcji obsługi informują, że można używać kolumn 4-omowych, ale należy liczyć się z tym, że w pewnych warunkach załączy się układ zabezpieczeń, trzeba będzie odczekać chwilę, by ponownie korzystać z urządzenia... Przynajmniej śpijmy spokojnie, że niczego nie zepsujemy."
Jaki przekrój kabla głośnikowego kupić do moich głośników?
Najprościej dobrać jest kabel do mocy naszych głośników. Do kolum frontowych i głośnika centralnego powinniśmy użyć kabla o większym przekroju, do słabszych głośników tylnych kabla o mniejszym przekroju. Sytuacja przedstawia się następująco:
Moc kolumn 0 - 70 W - polecamy kabel o przekroju 1,5mm2
Moc kolumn 70 - 120 W - polecamy kabel o przekroju 2,5mm2
Moc kolumn 120 - 200 W - polecamy kabel o przekroju 4mm2
Przy wyborze kabla powinnismy zwrócić również uwagę na czystość miedzi z której kabel jest wykonany. Czystość miedzi określana jest w procentach. Im ten wskaźnik jest bliżej 100% tym kabel będzie wolniej się utleniał a przez to zachowywał bardzo dobre właściwości przenoszące prąd i dłużej będzie nam służył w niezmienionej formie. Czystość miedzi ma również bezpośredni wpływ na jakość dźwięku, dlatego tak ważne jest by kabel był wykonany z czystej miedzi beztlenowej.
Co oznaczają poszczególne dekodery dźwięku?
Dolby Digital - umożliwia odczytywanie pięciokanałowego dźwięku zapisanego na płytach lub innych nośnikach. Pozwala odtworzyć dwa kanały przednie, dwa tylne oraz kanał centralny. Charakteryzuje się bardzo dobrym odwzorowaniem przestrzeni dźwięku i jest stosowany praktycznie we wszystkich nowszych amplitunerach. W ostatnich latach dźwięk nagrywany na płytach dvd był w większości w tym standardzie.
Dolby Pro Logic - pozwala na zmianę dźwięku stereo na przykład z radia lub płyt cd na dźwięk przestrzenny, czterokanałowy. Dźwięk jest podzielony na kanał przedni, centralny i tylny który ma wąskie pasmo przenoszenia. Jest to jednak tylko imitacja dźwięku przestrzennego i format ten nie oddaje w pełni tego, co przykładowo Dolby Digital.
Dolby Pro Logic II - Format ten jest bardzo podobny do Dolby Pro Logic z tą różnicą, że umożliwia on zamianę dźwięku stereofonicznego na dźwięk pięciokanałowy, który charakteryzuje się pełnym zakresem pasma przenoszenia.
Dolby Pro Logic IIx - umożliwia zmianę dźwięku stereofonicznego na dźwięk wielokanałowy, np. 6.1 lub 7.1. Wszystkie kanały charakteryzują się pełnym pasmem przenoszenia tonów. Standard stosowany w amplitunerach wielokanałowych, które mają możliwość podłączenia sześciu lub większej ilości głośników. Dzieki temu standardowi i wykorzystaniu większej ilości kolumn, efekt przestrzenności jest jeszcze bardziej odczuwalny.
Dolby Digital EX - umożliwia uzyskanie dźwięku sześcio i siedmiokanałowego (6.1 lub 7.1) poprzez przetworzenie sygnału 5.1 (Dolby Digital). Standard stosowany w amplitunerach wielokanałowych, które mają możliwość podłączenia sześciu lub większej ilości głośników. Dzięki wykorzystaniu kolumn tylnych pogłosowych, efekt dźwięku przestrzennego jest pełniejszy.
Dolby True HD - umożliwia odczytanie dźwięku siedmiokanałowego, rozdzielonego na dwa kanały przednie, kanał centralny, dwa kanały tylne i dwa kanały tylne pogłosowe oraz zebranie tonów niskich dla subwoofera. Dolby True HD charakteryzuje się minimalnym poziomem kompresji dźwięku lub jej zupełnym brakiem dzieki temu zapewnia bardzo wysoką jakość dźwięku. W taki sposób zapisywany jest dźwięk na płytach HD DVD i Blue-ray.
Dolby Digital Plus - umożliwia odczytanie dźwięku siedmiokanałowego, rozdzielonego na dwa kanały przednie, kanał centralny, dwa kanały tylne i dwa kanały tylne pogłosowe oraz zebranie tonów niskich dla subwoofera. Uzyskany efekt jest gorszy niż w przypadku Dolby True HD ze względu na znacznie wyższy poziom kompresji a co za tym idzie większą utratę na jakości dźwięku. Jest to drugi ze sposobów zapisywania dźwięku na płytach Blue-ray i HD DVD.
DTS - umożliwia podobnie jak Dolby Digital odczytanie pięciokanałowego dźwięku zapisanego na niektórych płytach DVD. Dźwięk jest podzielony na 2 kanały przednie, dwa tylne i kanał centralny. Charakteryzuje się mniejszym stopniem kompresji, dzięki temu zapewnia wyższą jakość brzmienia niż Dolby Digital
DTS-ES - umożliwia uzyskanie dźwięku sześcio i siedmiokanałowego (6.1 lub 7.1) poprzez przetworzenie sygnału 5.1 (DTS). Standard stosowany w amplitunerach wielokanałowych, które mają możliwość podłączenia sześciu lub większej ilości głośników. Dzięki wykorzystaniu kolumn tylnych pogłosowych, efekt dźwięku przestrzennego jest pełniejszy.
DTS-HD - podobnie jak Dolby True HD umożliwia odczytanie dźwięku siedmiokanałowego, czyli rozdzielonego na dwa kanały przednie, dwa tylne, dwa pogłosowe i kanał centralny oraz zebranie tonów niskich dla subwoofera. Charakteryzuje się niewielką kompresją lub jej brakiem dzięki czemu zapewnia najwyższą jakość dźwięku. W taki sposób zapisywany jest dźwięk na płytach HD DVD i Blue-ray.
Jaki dekoder dźwięku musi posiadać mój amplituner bym mógł cieszyć się pełnią możliwości mojego sprzętu?
Zasada w przypadku wyboru amplitunera jest bardzo prosta, im więcej dekoderów dźwięku posiada nasz amplituner tym lepiej dla nas. Jednakże gdy już mamy skompletowany sprzęt i nie zamierzamy go w najbliższej przyszłości zmienić nie będziemy być może potrzebowali amplitunera z najnowszymi technologiami. Co zatem należy wybrać? Podstawowym warunkiem wyboru jest liczba kolumn.
W przypadku posiadania tylko 2 kolumn podłogowych stereo nie musimy inwestować w amplitunery z wielką ilością systemów dekodujących dźwięk. Wystarczy nam w tym przypadku amplituner stereo, chyba że zamierzamy w przyszłości rozbudować nasz zestaw do większej ilości głośników.
Gdy posiadamy zestaw kina domowego 5.1 powinniśmy zaiwestować w amplituner z obsługą następujących kodowań: Dolby Digital, Dolby Digital EX, DTS, DTS-ES. W przypadku gdy w naszym zestawie posiadamy odtwarzacz Blu-ray lub HD DVD powinniśmy kupić amplituner pasujący do systemy kolumn 7.1 ze względu na obsługę kodowań dźwięku z tych właśnie urządzeń.
W przypadku posiadania bardziej rozbudowanych zestawów np 7.1 lub odtwarzacza Blu-ray powinniśmy wybrać amplituner który będzie obsługiwał kodowania z systemu 5.1 oraz dodatkowo następujące standardy: Dolby True HD, Dolby Digital Plus i DTS-HD.
Opcjonalnie do naszego systemu amplituner może mieć możliwość rozdzielenia sygnału stereo na wszystkie kolumny podłączone do niego. W tym celu skorzystamy z dekoderów takich jak: Pro Logic, Pro Logic II lub Pro Logic IIx.
Co to jest Pure Direct lub Direct CD?
Pure Direct jest to tryb odtwarzania, który powoduje że dźwięk jest wysyłany najkrótszą drogą bezpośrednio przez nasz amplituner. Podczas tego trybu odtwarzania działają tylko wymagane obwody podczas gdy cała reszta jest wyłączona. Skrócenie drogi dźwięku, wyłączenie filtrów itd skutkuje poprawą jakości dźwięku.